M/S Terwatoppila on Suomen suurimpia saaristoristeilijöitä. Se on alunperin rekisteröity 350 matkustajalle ja 30 autolle, ja se liikennöi Norjassa. Vuonna 1995 autokansi muokattiin matkustamoksi. Vuonna 2018 laivaan rakennettiin uusia hyttejä ja myös aula sekä ravintolakerros uusittiin.
Nimet:
M/S Tervatoppila (2022-)
M/S Isosaari (2018-2022)
M/s Äspö (1995-2022)
M/s Sveio (1967-1994)
Pituus 39,9 m
Leveys 9,9 m
Syväys 3,3 m
Nopeus 11,5 solmua
Rakennettu vuonna 1967
Omistaja Toppilan Möljä Oy
M/S ALPO
M/S ALPO
M/S ALPO
TIETOJA
M/S Alpo rakennettiin Yhdysvalloissa vuonna 1943 Normandian maihinnousua varten. Selvittyään siellä vahingoittumattomana, hinaaja tuli Suomeen suorittamaan sodan jälkeistä miinanraivausta Suomenlahdella. Hinaaja siirtyi vuonna 1952 Ouluun Toppilansalmeen satamahinaajaksi.
S/S Rauha valmistui vuonna 1878 tehtävänään hinata sahatavaralla lastattuja lotjia Joensuusta Viipuriin. Ensimmäisessä maailmansodassa Rauha pakko-otettiin Venäjän merijalkaväen käyttöön. Lisäksi Rauha on osallistunut Suomenlahdella sodan jälkeiseen miinanraivaukseen.
Pituus 24 m
Syväys 2,9 m
Höyrykone 280 ihv
Kattila 16 m3
Omistajat:
1978 Kauppahuone Gustav Cederberg & Co
1920 Oy Kaukas AB
1968 Tehdaspuu Oy
1970 Harri Lallukka, Tero Lehto, Esko Pakkanen ja Pentti Roitto
S/S Punkaharju on aito nostalginen sisävesihöyrylaiva, joka on rakennettu vuonna 1905 ja on ainut jäljellä oleva Savonlinnassa rakennettu matkustajahöyrylaiva. Laivan alkuperäinen tarkoitus oli kuljettaa matkustajia vaikeakulkuisella Saimaalla Punkaharjulta Savonlinnaan.
Nimet:
S/S Osuuskunta I
S/S Kerttu
S/S Taimi III
Pituus 22,5 m
Leveys 4,95 m
Syväys 2,0 m
Höyrykone 91 ihv
Kattila 10 Bar, Yksi Oilon-öljypoltin
Polttoaine: kevyt polttoöljy
Vetoisuus 74 brt
Matkustajia 75 kappaletta
Tilat: ravintola, kolme salonkia, baari ja sauna
Rakennettu vuonna 1905, paloi 1926, jolloin rakennettu uudelleen
Täysin uusittu S/S Paul Wahl on ainutlaatuinen höyrylaiva Saimaalla luksussviitteineen ja yhteisine tiloineen. Paul Wahl on palkittu Vuoden Kotimaan Matkailuyritys 2021 -tunnuksella. Laiva on rakennettu Varkaudessa vuonna 1919. Paul Wahl on yksi nopeimmista sisävesihöyrylaivoista.