LAIVASTO























































Laivasto koostuu yhdeksästä aluksesta, jotka sijaitsevat eri puolilla Suomea.



































































































































LAIVASTO




























Laivasto koostuu yhdeksästä aluksesta, jotka sijaitsevat eri puolilla Suomea.








M/Y QUANTA PRO

M/Y WETTERI

NORDSTAR 42 + FLY

Moottorijahti Nordstar on suomalaisvalmisteinen laadukas moottorijahti.

  • Pituus 13,4 m (43 jalkaa)
  • Leveys 3,85 m
  • Syväys 1,3 m
  • Hyttejä 2 kpl
  • Miehistö 1+1 hlö
  • Matkavauhti 28 Kn
  • Rakennettu vuonna 2023 (uusi)
  • Vieraita/yöpyjiä 4 hlö
  • Vieraita/illallinen 8 hlö
  • Vieraita risteily 12 hlö
  • Vieraita satama 15 hlö









M/Y QUANTA

M/Y QUANTA PRO

FAIRLINE SQUADRON 62

Moottorialus Fairline Squadron 62 on tyylikäs englantilainen moottorijahti. Moottorit ovat 2 x MAN V10 (1050 hv) diesel kone.

  • Pituus 19 m (62 jalkaa)
  • Leveys 5,0 m
  • Syväys 1,6 m
  • Hyttejä 3 kpl
  • Miehistö 2-4 hlö
  • Refit 2022
  • Matkavauhti 22 Kn
  • Rakennettu vuonna 2001
  • Vieraita/yöpyjiä 4 hlö
  • Vieraita/illallinen 8 hlö
  • Vieraita risteily 12 hlö
  • Vieraita satama 18 hlö

































































































































































































































M/S TERWATOPPILA








M/S TERWATOPPILA

TIETOJA

M/S Terwatoppila on Suomen suurimpia saaristoristeilijöitä. Se on alunperin rekisteröity 350 matkustajalle ja 30 autolle, ja se liikennöi Norjassa. Vuonna 1995 autokansi muokattiin matkustamoksi. Vuonna 2018 laivaan rakennettiin uusia hyttejä ja myös aula sekä ravintolakerros uusittiin. 

  • Nimet:
  • M/S Tervatoppila (2022-)
  • M/S Isosaari (2018-2022)
  • M/s Äspö (1995-2022)
  • M/s Sveio (1967-1994)
  • Pituus 39,9 m
  • Leveys 9,9 m
  • Syväys 3,3 m
  • Nopeus 11,5 solmua
  • Rakennettu vuonna 1967
  • Omistaja Toppilan Möljä Oy





















































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































M/S ALPO


























































































































































































































































































































M/S ALPO









M/S ALPO

TIETOJA

M/S Alpo rakennettiin Yhdysvalloissa vuonna 1943 Normandian maihinnousua varten. Selvittyään siellä vahingoittumattomana, hinaaja tuli Suomeen suorittamaan sodan jälkeistä miinanraivausta Suomenlahdella. Hinaaja siirtyi vuonna 1952 Ouluun Toppilansalmeen satamahinaajaksi. 

  • Nimet:
  • M/S Alpo (1952-)
  • DR-18 (1946-1951)
  • ST-335 (1943-1946)
  • 106 BRT (brutto register tonne) 31 NR
  • Pituus 24,48 m
  • Leveys 6,06 m
  • Syväys 2,4 m
  • Paaluveto 5,8 tonnia
  • Nopeus 10 solmua
  • Polttoainekulutus 50 l/h
  • Polttoainesäiliöt 3 kpl (yhteensä 13 m3)
  • Kone Atlas Imperial Diesel 6HM2124 6 sylinteriä, 400 hv (292 kW)
  • Rakennettu vuonna 1943, City Island, New York, United Boat Service Corporation
  • Uusittu vuonna 1951-52 Rauma, Finland F.W. Hollming Oy jääkeula ja korotettu keulakansi
  • Omistaja: Toppilan Möljä Oy















































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































S/S RAUHA


















































































































































































































































































































S/S RAUHA










S/S RAUHA

TIETOJA

S/S Rauha valmistui vuonna 1878 tehtävänään hinata sahatavaralla lastattuja lotjia Joensuusta Viipuriin. Ensimmäisessä maailmansodassa Rauha pakko-otettiin Venäjän merijalkaväen käyttöön. Lisäksi Rauha on osallistunut Suomenlahdella sodan jälkeiseen miinanraivaukseen. 

  • Pituus 24 m
  • Syväys 2,9 m
  • Höyrykone 280 ihv
  • Kattila 16 m3
  • Omistajat:
  • 1978 Kauppahuone Gustav Cederberg & Co
  • 1920 Oy Kaukas AB
  • 1968 Tehdaspuu Oy
  • 1970 Harri Lallukka, Tero Lehto, Esko Pakkanen ja Pentti Roitto
  • 1977 Paavo Airas
  • 1989 Taisto Kurhela
  • 2022 Toppilan Möljä Oy
  • Rakennettu vuonna 1878 Viipurin konepajalla
  • Omistaja LP Management Oy ja Toppilan Möljä Oy






























































































































































































































































































































































































































































































































































































S/S PUNKAHARJU












































































































































































































































S/S PUNKAHARJU









S/S PUNKAHARJU

TIETOJA

S/S Punkaharju on aito nostalginen sisävesihöyrylaiva, joka on rakennettu vuonna 1905 ja on ainut jäljellä oleva Savonlinnassa rakennettu matkustajahöyrylaiva. Laivan alkuperäinen tarkoitus oli kuljettaa matkustajia vaikeakulkuisella Saimaalla Punkaharjulta Savonlinnaan.   
 
  • Nimet:
  • S/S Osuuskunta I
  • S/S Kerttu
  • S/S Taimi III
  • Pituus 22,5 m
  • Leveys 4,95 m
  • Syväys 2,0 m
  • Höyrykone 91 ihv
  • Kattila 10 Bar, Yksi Oilon-öljypoltin
  • Polttoaine: kevyt polttoöljy
  • Vetoisuus 74 brt
  • Matkustajia 75 kappaletta
  • Tilat: ravintola, kolme salonkia, baari ja sauna
  • Rakennettu vuonna 1905, paloi 1926, jolloin rakennettu uudelleen
  • Omistaja LP Management Oy



























































































































































































































































































































































































































































































































































































































































S/S SAARISTO






























































































































































































































































































S/S SAARISTO







S/S SAARISTO

TIETOJA

Vuonna 1911 Joroisissa valmistunut höyrylaiva jätti Itämeren rannat ja palasi takaisin Savonlinnaan. 
 
  • Nimet:
  • S/S Nagu
  • S/S Figaro
  • S/S Norrkulla
  • Pituus 25,19 m
  • Leveys 4,79 m
  • Syväys 2,4 m
  • Höyrykone Compound, Ahlström
  • Kattila suljettu höyrykattila, pintalauhdutin
  • Polttoaine: kevyt polttoöljy
  • Vetoisuus 83 brt
  • Matkustajia 80 kappaletta
  • Tilat: salonki, aurinkokansi, kapteenin salonki, yläkannen naisten salonki, tupakkasalonki, sviitti kahdelle, konehuone, wc x 2
  • Rakennettu vuonna 1911
  • Omistaja LP Management Oy








































































































































































































































































































































































































































































































































































S/S PAUL WAHL




























































































































































































































































S/S PAUL WAHL








S/S PAUL WAHL

TIETOJA

Täysin uusittu S/S Paul Wahl on ainutlaatuinen höyrylaiva Saimaalla luksussviitteineen ja yhteisine tiloineen. Paul Wahl on palkittu Vuoden Kotimaan Matkailuyritys 2021 -tunnuksella. Laiva on rakennettu Varkaudessa vuonna 1919. Paul Wahl on yksi nopeimmista sisävesihöyrylaivoista.

  • Nimet:
  • S/S Paasivesi
  • S/S Joensuu
  • S/S Mikkeli
  • S/S Vehmersalmi
  • S/S Maaninka
  • Pituus 26,5 m
  • Leveys 6 m
  • Syväys 2,1 m
  • Höyrykone Compound-kaksipaisunta höyrykone 150 iHV
  • Kattila 10 Bar, kaksi Oilon-öljypoltinta
  • Polttoaine: kevyt polttoöljy
  • Vetoisuus 125 brt
  • Matkustajia 65 kappaletta
  • Tilat: ravintola, kolme ylellistä sviittiä, konjakkisalonki
  • Rakennettu vuonna 1919
  • Omistaja LP Management Oy


















































































































































































































































































































































































































































































































































M/V WETTERI






































































































































































































































































M/V WETTERI








YHTEYSVENE ARRONET

ARRONET 23.5 SURPRISE

Arronet surprise on uskomattoman vakaa ja hiljainen moottorivene. 
 
  • Pituus 7,2 m
  • Leveys 2,4 m
  • Syväys 1,1 m
  • Rakennettu vuonna 2017











Yritys

Meriankkuri Oy on Kankaalan perheen omistama laivanvarustamo, jonka alukset operoivat ympäri Suomea. 











Yhteystiedot